De seo-cursus.. Mijn advies: doe het alleen als je beginner bent met webteksten en op een eenvoudige manier de theorie van seo-teksten tot je wil nemen. Ben je al op de hoogte van alle do’s, don’ts en trics? Theoretisch al goed onderlegd? Dan is het leerzamer om zelf dingen uit te testen. Gewoon kijken of de kleine wijzigingen die je doorvoert impact hebben. Trial en error is nog wel het meest leerzaam.
Vooral theorie, weinig praktijk
Ik heb 2 cursussen gevolgd die alleen over de theorie gingen. Dit terwijl ik juist behoefte had aan best practises. Bij beide cursussen waren er zogenaamde seo-masters die met gelikte powerpointpresentaties de theorie toonden. Aantekeningen moest je zelf maken, de hand-outs bevatten geen info. Je krijgt een paar handige websites in je schoot geworpen, dat wel. Maar hoe is de seo-master zo goed geworden? Hoe test hij zijn skills? Hoe was de tekst voor en na en wat leverde hem dat op. Is het een keer mislukt ondanks het toepassen van de tips en trucs? De seo-cursus is dus vooral veel theorie, Ik miste de schrijfoefeningen met klassikale terugkoppeling en de best practises.
Er is al veel info over beschikbaar
Conclusie, aardig om wat theorie op te doen, maar iedereen kan die cursus geven dankzij de vele basisinfo die al op Google beschikbaar is. De echte geheimen houden de seo-masters voor zichzelf, het geheim van de smid. Logisch, als je seo echt in de vingers hebt ben je erg waardevol en kostbaar. Succesvolle seo-schrijvers zijn net goochelaars. Ik denk dat zij de beste tips en trucs voor zichzelf houden?
Wanneer wel een seo-cursus?
Wil je lekker de basiskennis van seo-teksten op een dienblad geserveerd krijgen? Even totaal iets anders? Dan is een cursus seo-schrijven wel ideaal voor je.
Wat ik wel heb geleerd
Ik dacht dat ik alles wel wist over seo-schrijven, maar dat was dus niet het geval. Toch nog nieuwe theorie geleerd.
Gebruik semantische keywords
Tegenwoordig moet je rekening houden met semantische zoekwoorden. Als je een tekst schrijft met als keywordfocus ‘wintersport’ moet je gerelateerde keywords als ski-en gebruiken. Google vindt dat je dan kwalitatieve en relevante content hebt en een volledig verhaal vertelt. Dit wordt vervolgens weer beloond.
Hoe kom je achter die semantische trefwoorden? Als je een zoekwoord intikt zie je onder aan de top 10 zoekresultaten staan: andere mensen zochten. Dit is al een goede aanwijzing. Als je het trefwoord invult in google zie je dat er automatisch andere woorden worden ingevuld. Deze vormen ook een aanwijzing waar mensen op zoeken.
Gelukkig doe ik bovenstaande automatisch. In de 300 woorden van contentpagina’s moet ik toch iets te vertellen hebben? Dan haal je er maar allerlei bijzaken bij natuurlijk.
Slimme navigatie met backlinks
Google wordt steeds slimmer. Hierbij is het geheim van de smid: relevantie. Heb je een pagina over een onderwerp en link je vandaaruit door naar gerelateerde subpagina’s die onder de betreffende pagina hangen in de navigatie, dan is Google daar gek op. Vanaf de subpagina’s moet je teruglinken naar de hoofdpagina en ook linken naar de pagina op een hoger niveau in de navigatie, bijvoorbeeld de webshop waar het geld wordt verdiend. Deze pagina geef je dan een extra boost. De backlinks die je aanlegt op de subpagina’s moeten zo natuurlijk mogelijk in de tekst zijn verwerkt.
Staar je niet blind op rankings
Een andere ontwikkeling is dat Google steeds beter weet wie je bent. Bijvoorbeeld je locatie. Je krijgt dus steeds vaker een gepersonaliseerde ranglijst van rankende pagina’s op een keyword. Het is uit de tijd om je blind te staren op posities in Google. Kijk liever naar bezoekersaantallen. Weer interessante info!
Keywordspamming voorbij
Toen ik vertelde dat ik vaak seo-pagina’s schrijf waar bepaalde keywords x-keer in gebruikt worden moest hij lachen. Uit zijn ervaring blijkt deze manier van werken helemaal achterhaald na de laatste penguinupdates van Google. Je kan beter uitblinken in unieke content die je concurrenten niet aanbieden. En dan hoef je heus geen 400 woorden vol te maken. Hij heeft pagina’s met 3 a 4 alineas die goed ranken.
Te veel uitgaande links
Is er een pagina waar je goed op wilt scoren in Google, dan moet je zorgen dat op deze pagina niet te veel uitgaande links staan. Google denkt dan dat je pagina minder belangrijk is omdat je zo gortig naar andere pagina’s verwijst. De moeite waard om te proberen.
Zorg voor de juiste keyworddensity
Bij het bepalen van de keyworddensity moet je idealiter kijken naar de keyworddensity van je concurrenten. Dat je daar iets boven zit. Een keyworddensity van 4,5% is dus niet altijd beter. En al je deze op bijv. 5% zet kan dit zelfs nadelig zijn voor je positie in Google. Het opschroeven kan dus ongunstig zijn en kan je al binnen een paar dagen merken.
Gebruik het Google incognitovenster
Als je wilt weten op welke plaats je pagina terecht komt in Googke, kun je het best het incognitovenster gebruiken. De redenering erachter: als je de standaard browser van Google Chrome of Internet Explorer gebruikt, zijn de zoekresultaten afgestemd op jouw eerdere zoekgedrag. Een incognitobrowser geeft pure zoekresultaten. Dit geeft een realistischer indruk hoe goed pagina’s scoren op bepaalde trefwoorden. Toen ik zelf trouwens het verschil ging uittesten tussen ‘gewoon’ en ‘incognito’ zag ik geen verschillen, vreemd..
Nieuwe inzichten
In 2016 heb ik nogmaals een seo-cursus gevolgd om weer up-to-date te blijven? Wat ik heb geleerd:
- Domeinnaam is minder belangrijk.
- Rankchecker is een handige ‘add-on’ waarmee je je positie in Google kunt monitoren voor maximaal 20 zoekwoorden.
- Facebook-likes zijn niet perse goed voor je ranking, maar er is wel een correlatie. Veel likes = goede positie. Indirect is social media ivm verbruikssignalen die Google krijgt.
- Google kijkt niet naar hoe diep in de structuur een pagina ligt. Wel geldt: hoe dichter de pagina bij de ‘home’ zit, hoe meer de pagina profiteert van de scoringskracht van de homepage.
- Breadcrumbs zijn goed (vergeten op te schrijven waarom, heeft waarschijnlijk met de linkjuice te maken).
- De homepage is belangrijk. Plaats voldoende content op je homepage.
- Doe pagina’s gericht op de shortail (veel concurrentie in Google) hoog in de structuur, om meer kracht te krijgen van de homepage. Bij longtailpagina’s (minder concurrentie in Google) kun je lager gaan zitten.
- Via linkdiagnoses kun je nagaan of de links naar je website van goede kwaliteit zijn.
- Om je pagina’s te laten scoren moet je best lange (meer dan 400 woorden) en informatieve teksten schrijven.
- Optimaliseer op topics (groep van zoekwoorden die bij elkaar horen en met het onderwerp te maken hebben). Geschikte zoekwoorden vind je onder aan de Google pagina (gerelateerde zoekwoorden). Je ziet ook suggesties als je het zoekwoord in de Google-balk intikt.
- Als je een pagina op een zoekwoord optimaliseert, gebruik het zoekwoord dan 2 a 3 keer in 100 woorden. Afleidingen van het zoekwoord kan, maar het exacte zoekwoord gebruiken, werkt het best.
- De H1 is niet zo belangrijk voor seo. Je mag dus best een leuke kop voor de pagina of het artikel bedenken.
- Zet in de H2 de topic-zoekwoorden en mak op de pagina linkjes naar dieperliggende pagina’s die je op het betreffende topic hebt geoptimaliseerd. Dan gaan de pagina’s bij elkaar horen en dat is gunstig.
- Gebruik goede linkteksten. Je hoeft niet het exacte zoekwoord in de linktekst te verwerken, dat is onnatuurlijk. Maar ‘lees verder’ als linktekst is ook niet slim.
- www.domeinnaam.nl/werken-bij is gunstiger dan subdirectories als www.werkenbij.domeinnaam.nl of www.blog.domeinnaam.nl. Dit komt omdat je dan kracht van de domeinnaam weggeeft aan bijvoorbeeld de blog. Dit voordeel heb je niet als je werkt met subdirectories.
- Een onepager (website die bestaat uit 1 pagina met ankers, waarmee je binnen de pagina navigeert) is minder gunstig voor seo.
- Waarom dat gevecht op de eerste plaats in Google? Mijn elektricien wil niet de eerste plek omdat hij denkt dat zijn klanten denken dat nr. 1 toch te druk is en ze dus beter nr. 2 kunnen bellen. Mijn elektricien heeft het dus mis. Nummer 1 resulteert in 1/3 van de klikken. Nummer 2 voor 12,5%. Nummer 3 voor ?.
- Via knowledge panel/carrousel kun je checken hoe je site gevonden wordt.
- Via de adpreview tool kun je kijken hoe je in een andere stad gevonden wordt.
Leerzame links
- MOZ-blog (Engels)
- SEO-Guru-blog (Nederlands)
- Blog van Matt Cutts – Gadgets, Google, and SEO (Engels)
- Page analyzer van Ranks.nl (Engels, om bijv. je keyworddensity te checken)
- Similar Page Checker (Engels, duplicate content opsporen, is je content gejat? Check it!)
- 156 SEO tipsHandig en begrijpelijk
- SEO-tips van het SEO-bedrijf SEO Lab