Het hoort bij je werk: teksten geschikt maken voor het web. Je krijgt basisteksten aangeleverd en hiermee ga je aan de slag. En dan volgt tot slot de inhoudelijke check. Tijdens het redigeren zorg ik dat de wijzigingen zichtbaar zijn. Dan weet de inhoudelijk deskundige tenminste wat je met zijn tekst hebt gedaan. En begrijpelijk, het doet best wel eens pijn als iemand je tekst redigeert. Ik weet hoe het voelt. Ook aan mijn teksten wordt wel eens geklust. Door één iemand. En soms ook door 2 personen, tegelijk… Mmm, dat laatste is sowieso niet handig.
Ik redigeer
Door te redigeren kan ik teksten fijn opfrissen en geschikt maken voor het web. Soms zit ik zelfs te fröbelen aan de meest prachtige en gebalanceerde zinnen. Dat voelt heel ongemakkelijk, maar het kan toch nodig zijn. Bijvoorbeeld omdat de zinnen te lang zijn. Of de inhoud moet ingekort worden om te passen binnen een webpagina-template. Samenvatten is een kwaliteit van de webredacteur: snel de kern zien. Dat doe ik dan. Redigeren hoeft/kan trouwens niet altijd. Sommige zinnen zijn zo goed geformuleerd, dat ik ze met geen mogelijkheid kan verbeteren, opknippen of inkorten.
Je baas morrelt
Ook mijn teksten worden weleens aangepast. Bijvoorbeeld als ik een nieuwsbericht heb geschreven dat te neutraal van toon is. Het bericht beschrijft wat er in de politiek besproken is over een bepaald onderwerp. Je probeert samen met de inhoudelijk deskundige het bericht wel kleur te geven en een mening erin te verwerken. Maar ja, wat als het nieuwsbericht de belangen van de organisatie toch niet voldoende naar voren brengt? En als er nog meer belangen meespelen waarvan je geen weet hebt? Bij wat ingewikkeldere nieuwsberichtjes gaan de persvoorlichter, communicatiemanager of public affairs manager ook nog eens over de tekst heen. Voila, een puntig nieuwsberichtje met een bite. Ieder zijn specialisme. Strategie is ook een vak apart.
De copywriter redigeert
Heeft een copywriter jouw tekst wel eens onder de loep genomen? Oef, even spannend, maar je leert er veel van. Mijn teksten werden nog scherper en puntiger toen een copywriter er van de baas overheen moest. Ik kijk altijd een beetje op tegen copywriters. Copywriting moet eigenlijk een beschermd beroep worden. Meer waardering is op zijn plaats. En dan hebben ze nog te maken met bedrijven die zo voordelig mogelijk aan content willen komen. De copywriter die mijn teksten behandelde komt dit vaak tegen. Hij kan bij deze bedrijven maar niet tussen de oren krijgen dat een goede tekst tijd kost. Copywriters leggen woorden op een weegschaal, moeten een creatief proces doorgaan en weten hoe zij mensen in beweging brengen.
Aan elkaars teksten morrelen
En dan nog de collegiale check: je naaste collega of eindredacteur leest je tekst na op formulering en spel- en taalfoutjes. Heel goed en veilig. Het vier-ogen-principe. Zo houd je elkaar scherp en wordt de tekst beter. Soms ook een beetje genant voor beide kanten.
Ben je het niet eens met wijzigingen? Dan ga je met elkaar in discussie. Kom je er dan niet uit? Dan kun je altijd nog opschalen naar de manager. Gaat het om een spellingkwestie? Dan maak je het openbaar bij de dichtstbijzijnde bureaus in je kantoortuin. Een quiz is altijd leuk. Lukt dat ook niet? Dan is er de taaladviesdienst.
Wij morrelen tegelijk!
Dit wil je niet: je hebt de tekst naar meerdere betrokkenen gemaild voor feedback. Gewoon omdat er haast achter zit. En je krijgt niet lang daarna twee documenten met wijzigingen toegestuurd. Niet zo handig. Nu maar hopen dat de wijzigingen niet te veel met elkaar in conflict zijn. De kunst is nu om de feedback van beide personen te verwerken in de eindtekst. En die moet je dan weer voorleggen ter controle. Of eh, is daar geen tijd meer voor en moet hij nu echt online staan. Het leven van een webredacteur gaat niet altijd over rozen. De oplossing voor dit soort situaties? Zet het document in de cloud en deel het document met de betrokkenen. Zij kunnen dan tegelijkertijd online in het document bewerkingen uitvoeren. En zij zien het ook als zij tegelijk met een tekst bezig zijn. Via de chatfunctie kunnen zij het dan onderling uitvechten wie wat wijzigt. Oh ja: er wordt vaak ook bij online documenten een revisiegeschiedenis bijgehouden, mocht je willen achterhalen wie wat heeft gewijzigd.
Morrel jij ook?
Wat zijn jullie ervaringen met het redigeren van teksten? Gaat het je goed af? Weinig onenigheden? Of word je gek van het eindeloze gemorrel aan teksten omdat iedereen zijn ‘plasje’ eroverheen wil doen? Laat het weten!